Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Sterowanie radiowe w kolejkach

Dzięki sterowaniu radiowemu na stacjach materiałowych w KWK Borynia-Zofiówka Ruchu Borynia ­usprawniono proces załadunku i rozładunku, podnosząc jednocześnie bezpieczeństwo w miejscu pracy operatora. To nowatorskie rozwiązanie jako pierwsze w Polsce zostało wdrożone w kopalni JSW.

zdjęcia: Dawid Lach

W Ruchu Borynia zestawy transportowe wyposażone w sterowanie radiowe są na poziomach 950 m oraz 838 m, czyli w newralgicznych punktach kopalni. Opracowanie sterowania w dzisiejszym kształcie zajęło rok. Teraz za pomocą pilota możliwe są nie tylko przejazdy ciągnikiem, lecz także kierowanie zespołem środków transportowych, czyli tzw. belek, na których podwieszane są wozy, kontenery czy bezpośrednio materiały. Obecnie stosowane sterowanie hydrauliczne belek prowadzone jest z odległości ograniczonej przez przewody, co zmniejsza mobilność operatora wykonującego załadunek. 


– Impulsem do podjęcia działań były roboty zbrojeniowo-likwidacyjne, podczas których transportowaliśmy obudowę zmechanizowaną w elementach. Przy tak dużym tonażu materiałów, podczas załadunku i rozładunku operator wciągarek znajduje się w strefie zagrożenia, gdzie może dojść do zerwania haka, wypięcia materiału lub popuszczenia hamulca wciągarki. Dlatego odsunęliśmy operatora od ładowanych materiałów, tak aby znajdował się w bezpiecznej odległości. Pracownik, stojąc dalej, ma również szerszą perspektywę, potrafi wcześniej określić, czy dany materiał jest prawidłowo podpięty pod kątem środka ciężkości, czy należy inaczej ustawić i podpiąć łańcuchy wciągarki – mówi Dariusz Piżyk, Kierownik Robót Górniczych Transportu Dołowego Ruchu Borynia.

Sterowanie radiowe pozwala niezależnie sterować jedną lub drugą wciągarką albo - w zależności od potrzeb - sterować dwoma wciągarkami jednocześnie. Moduł sterowania radiowego jest umieszczony w cięgle specjalnej konstrukcji pomiędzy belkami. Cięgła, które łączą poszczególne belki, otrzymały dodatkową funkcję: nie służą już tylko do sprzęgania poszczególnych belek, lecz mają za zadanie także ochronę elektrozaworów i ­sterowanie belek.

Na stacjach nadawczo-odbiorczych, ze względu na zwiększenie efektywności załadunku, szyny kolejki podwieszonej są zabudowane na wysokości przekraczającej 3 m. Przy sterowaniu hydraulicznym konieczna była budowa specjalnych pomostów, ułatwiających operatorowi dostęp do rozdzielacza. Dzięki sterowaniu radiowemu nie trzeba szukać dodatkowych rozwiązań technicznych. Operator stojąc na spągu, z bezpiecznej odległości, za pomocą pilota podciąga i opuszcza łańcuchy wciągarek.

Naszym zamysłem było usprawnienie procesu załadunku i rozładunku, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa w miejscu pracy operatora – stwierdza Dariusz Piżyk. – Cechą tego rozwiązania jest także likwidacja zwisającego pod belką rozdzielacza monoblokowego oraz przewodów hydraulicznych, które zwiększają ryzyko ich pochwycenia i uszkodzenia podczas transportu – dodaje.

Obsługa sterowania jest bardzo prosta. – Pilot jest wyposażony w intuicyjne przyciski, a belki do sterowania są liczone kolejno, począwszy od silnika – mówi Bogdan Matusik pracownik oddziału GKTb. – Warto wspomnieć, że na pilocie mamy wyłącznik awaryjny, który dodatkowo zabezpiecza proces załadunku – dodaje Artur Kupis, pracownik oddziału GKTb.

Mamy sygnały, że załoga przyjęła to rozwiązanie pozytywnie, co jest naszym małym sukcesem. Dziś użytkujemy dwie kolejki z radiowym sterowaniem. Niebawem możemy spodziewać się trzeciej – mówi Dariusz Piżyk. 

Wykonawcą belki jest firma Urządzenia i Konstrukcje S.A., natomiast za opracowanie modułu i jego instalację odpowiada Becker-Warkop. Obecnie montaż sterowania radiowego do belki można zastosować wyłącznie przy ciągnikach firmy Becker-Warkop. Obserwując zalety sterowania radiowego można spodziewać się kolejnych wdrożeń w pozostałych zakładach spółki, które eksploatują wspomniane ciągniki lub zdecydują się na ich zakup. Atuty tego rozwiązania powinny skłonić także pozostałych producentów do przystosowania swoich ciągników do zastosowania belek sterowanych radiowo.

Sterowanie radiowe jest bezpieczniejsze, a operator precyzyjnie może załadować materiały.
Moduł sterowania radiowego jest zabudowany w łączniku pomiędzy belkami.
Artur Kupis oraz Matusik Bogdan - operatorzy załadunku z oddziału GKTb.
Sterowanie hydrauliczne belek prowadzone jest z odległości ograniczonej przez przewody.
Rozdzielacz monoblokowy z przewodami hydraulicznymi.

Inne aktualności

Dzięki kopalni powstał nowy Dom Ludowy ze strażnicą

Po wielu latach problemów z wciąż pojawiającymi się uszkodzeniami na budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Krzyżowicach, strażacy zyskali nowoczesną siedzibę, a mieszkańcy Dom Ludowy. Inwestycję sfinansowała kopalnia Pniówek w ramach szkód górniczych.

JSW zrealizowała plan produkcyjny za 8 miesięcy 2025 roku

Jastrzębska Spółka Węglowa podsumowała realizację Planu Techniczno-Ekonomicznego za sierpień 2025 roku. Choć ostatni miesiąc był trudny ze względu na wyzwania operacyjne w segmencie węglowym, to Spółka z powodzeniem zrealizowała plan produkcyjny w ujęciu narastającym.…

Ogłoszenie o wszczęciu postępowania kwalifikacyjnego

Rada Nadzorcza Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, Aleja Jana Pawła II 4 działając na podstawie § 11 ust. 11 - 17 Statutu Spółki, ogłasza wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Zastępcy Prezesa Zarządu ds. Ekonomicznych…

Kolejna ściana w KWK Pniówek

W kopalni Pniówek uruchomiono nową ścianę wydobywczą Pw-1 w pokładzie 361. Jej szacowane zasoby wynoszą blisko 490 tysięcy ton wysokiej jakości węgla koksowego typu 35.1.

Porozumienie Jastrzębskie – przełom w walce o prawa pracownicze

3 września 1980 roku w Jastrzębiu-Zdroju podpisano jedno z najważniejszych porozumień sierpniowych – Porozumienie Jastrzębskie. Był to moment, który na zawsze odmienił polską historię, umacniając walkę o prawa pracowników i stając się symbolem sprzeciwu wobec…

Nowa duża ściana w Budryku

W kopalni Budryk uruchomiono ścianę Bw-1 w pokł. 405/2, której zasoby wynoszą ponad 1,6 mln ton węgla koksowego.

Więcej aktualności