Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

JSW Logistics testuje nowe wagony

Innowacyjne, ale przede wszystkim większe od wagonów – kontenery kolejowe mają służyć do transportu węgla koksowego i koksu. JSW Logistics należący do Jastrzębskiej Spółki Węglowej szuka sposobów, aby przewóz produktów był bardziej efektywny.

zdjęcia: Dawid Lach

Testy kontenerów kolejowych odbyły się w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej, z której koks transportowany jest między innymi do portu w Gdyni.

Podczas testów sprawdzane było przede wszystkim dopasowanie nowego typu wagonów do istniejącej infrastruktury załadunkowej na terenie koksowni. Nowatorskie kontenerowce na jednej platformie mieszczą 2 kontenery o łącznej kubaturze 90 metrów sześciennych, w stosunku do tradycyjnego transportu, który ma objętość 72 metrów sześciennych. Pozwoli to na zwiększenie masy przewozowej o około 40 procent. Co ważne, skład pociągowy liczący 44 platformy z 88 kontenerami, może przewieźć jednorazowo 2200 ton koksu.

– Nowatorskie wagony przyczynią się przede wszystkim do wzrostu efektywności. Pomieszczą one większą ilość koksu, pozwolą też zminimalizować straty związane z eksploatacją  samych wagonów oraz zmniejszą stopień degradacji koksu, chociażby poprzez sposób rozładunku. Rozładunek będzie polegał na przechyleniu kontenera i wysypaniu jego zawartości, a nie jak do tej pory - agresywnym rozładunku czerpakami – zwraca uwagę Piotr Kiliszek, prezes zarządu JSW Logistics i dodaje: – Transport będzie wydajniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Jestem pełen optymizmu, mam nadzieję, że testy przebiegną pomyślnie.

Ostatni etap testów będzie polegał na przewozie koksu do portu w Gdyni i sprawdzeniu infrastruktury rozładunkowej. Rozładunek kontenerów może być prowadzony na 3 sposoby: czerpakiem typu FUCHS, wózkiem widłowym typu Kalmar za pomocą, którego kontener zostaje uniesiony i przechylony wzdłuż płaszczyzny poziomej kontenera oraz dźwigiem portowym, którym rozładowywane są wagony węglarki. Przedstawiciele firmy produkującej kontenery kolejowe deklarują, że czas rozładunku może się skrócić się z 24 do 8 godzin.

Inne aktualności

Węgiel koksowy w centrum przemysłowej transformacji

Podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Adam Rozmus, zastępca prezesa zarządu JSW ds. technicznych i operacyjnych zabrał głos w debacie o przyszłości przemysłu wydobywczego. Paneliści dyskutowali między innymi o miejscu węgla koksowego w…

W Zofiówce zakończono głębienie szybu

W kopalni Borynia-Zofiówka-Bzie w Ruchu Zofiówka zakończono głębienie szybu IIz do głębokości 1104,68 m. To bardzo ważna inwestycja dla zakładu z punku widzenia budowy nowego poziomu 1080.

Puchar Polski wrócił do JSW Jastrzębskiego Węgla

Po 15 latach przerwy siatkarze ponownie sięgnęli po TAURON Puchar Polski, pokonując w finale w Krakowie Aluron CMC Wartę Zawiercie 3:1. Po wielkim sukcesie drużyna pojawiła się z pucharem w siedzibie JSW – tytularnego sponsora, gdzie świętowała zdobycie trofeum.

JSW SA złożyła wniosek do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o zwrot składki solidarnościowej

JSW SA w piątek 11.04.25r. wystąpiła z wnioskiem o zwrot składki solidarnościowej w wysokości 1,6 mld zł zapłaconej w 2023 r. i dopłaconej w 2024 r. Jest to efekt przeprowadzonej wnikliwej analizy przepisów, które nałożyły na Spółkę obowiązek odprowadzenia tej daniny.

Kopalnia Budryk gościła najlepszych uczniów szkół kształcących w zawodach górniczych

Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród młodzieży, edukacja w zakresie prawa pracy i zasad BHP, a także zwrócenie uwagi na znaczenie górnictwa dla regionu i gospodarki – to główne cele konkursu „Bezpieczny krok z BHP do górnictwa”, którego finał odbył się dziś (11.04.)…

Nowe ściany w kopalni Pniówek

W kopalni Pniówek uruchomiono dwie nowe ściany o łącznych zasobach około 1,4 mln ton węgla koksowego o bardzo dobrych parametrach.

Więcej aktualności