Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Nie oczerniaj górnika!

|   COVID

Ruszyła kampania Jastrzębskiej Spółki Węglowej i Fundacji JSW pod hasłem „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!”, przeciwko dyskryminacji osób związanych z górnictwem i mieszkańców Śląska. Ambasadorem kampanii jest znany piłkarz, rodowity jastrzębianin – Kamil Glik.

www.nieoczerniaj.pl

Jastrzębska Spółka Węglowa, za pośrednictwem Fundacji JSW, w trosce o swoich pracowników, ich rodziny i lokalną społeczność postanowiła ruszyć z kampanią „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika”, której głównym zadaniem będzie zmiana postaw społeczeństwa wobec mieszkańców Górnego Śląska, a w szczególności górników. Do akcji przyłączyli się ludzie ze świata sportu, filmu, telewizji i muzyki, którzy są związani z regionem i środowiskiem górniczym, w tym m.in. prezenter radiowy i telewizyjny Mariusz Kałamaga, Justyna Święty – Ersetic, mistrzyni Europy w biegu na 400 m, aktorka Sonia Bohosiewicz, członkowie kabaretów Kabaret Młodych PanówŁowcy.B, zespół Feel wraz z liderem Piotrem Kupichą, trio muzyczne Frele oraz reprezentant Polski w piłce nożnej, rodowity jastrzębianin, który stał się twarzą kampanii – Kamil Glik. Żadna z tych osób nie bierze wynagrodzenia za udział w akcji.

Kampania jest odpowiedzią na negatywne emocje, które pojawiły się podczas pandemii koronawirusa i są wynikiem różnych czynników, m.in. obaw o przyszłość i zdrowie najbliższych. Naturalnym mechanizmem obronnym społeczeństwa w takich chwilach jest poszukiwanie kozła ofiarnego, którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację. Pretekstem do wyznaczenia tej roli mieszkańcom województwa śląskiego, a w szczególności ludziom związanym z górnictwem, stała się zwiększona liczba przeprowadzonych testów na koronawirusa na Śląsku i w śląskich kopalniach. Negatywne emocje znalazły ujście głównie w Internecie, gdzie użytkownicy, zwabieni swoją anonimowością, szkalują górników, ich bliskich oraz mieszkańców całego regionu. Niestety, hejt wyszedł poza Internet, a przypadki dyskryminacji i agresji zagościły na ulicach polskich miast.

Mimo apelu różnych śląskich instytucji i organizacji oraz śląskich mediów, hejt nie ustaje. – Wierzymy, że nasza kampania przywróci prawdziwy, pozytywny wizerunek Śląska, górników i branży wydobywczej mówi Włodzimierz Hereźniak, prezes zarządu Jastrzebskiej Spółki Węglowej.

Główny problem w zatrzymaniu fali nienawiści tkwi w braku zrozumienia przez społeczeństwo charakteru pracy górników. – Stanęliśmy w obronie naszych pracowników i ich rodzin. To oni stanowią o wartości spółki, dlatego naszym zadaniem jest zapewnienie im bezpiecznego i stabilnego miejsca pracy oraz życia – mówi Artur Dyczko, prezes Fundacji JSW oraz wiceprezes i szef Sztabu Kryzysowego JSW SA. – Kampania wynika również z poczucia jedności i bliskości z lokalną społecznością, jest próbą podjęcia walki z pogłębiającymi się antagonizmami i dyskryminacją wobec mieszkańców regionu, w którym pracujemy i żyjemy – podkreśla wiceprezes Artur Dyczko.

Sztab Kryzysowy oraz Zarząd JSW – po wybuchu pandemii – natychmiast wprowadził wytyczne władz państwowych oraz Światowej Organizacji Zdrowia minimalizujące zagrożenie zarażeniem. Obecnie w Spółce prowadzone są bezprecedensowe, zakrojone na szeroką skalę testy na obecność COVID –19 wśród załogi, co pozwoli wyeliminować zagrożenie.

Inne aktualności

Transmisja kontynuowanego po przerwie Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia JSW SA

Poniżej przekazujemy szczegóły dotyczące transmisji internetowej obrad ZWZ, która odbędzie się 21. lipca.

Kolejne efekty Planu Strategicznej Transformacji JSW

Inicjatywy realizowane w ramach Planu Strategicznej Transformacji JSW przynoszą konkretne efekty. Poprawa efektywności wydobycia, uproszczenie zasad współpracy w Grupie Kapitałowej JSW, lepsze zarządzanie kosztami oraz racjonalizacja zakupów – to tylko niektóre z…

Grupa JSW zwiększa produkcję węgla i koksu w II kwartale 2025 roku

Grupa JSW osiągnęła ponadplanowe wyniki produkcyjne w czerwcu i znaczące wzrosty produkcji kwartalnej. Potwierdza to efektywność zarządzania operacyjnego oraz elastyczność w adaptacji do dynamicznych warunków rynkowych.

Stanowisko Zarządu JSW S.A.

(dotyczy Stanowiska Reprezentatywnych Związków Zawodowych JSW S.A. z dnia 8.07.2025)

Zarząd JSW S.A. z uwagą zapoznał się z obawami wyrażonymi przez organizacje związkowe w swoim oświadczeniu z dnia 8.07.2025 r. Sytuacja finansowa Spółki wymaga pilnych działań…

Konkurs wiedzy o Planie Strategicznej Transformacji JSW

Jastrzębska Spółka Węglowa zaprasza do udziału w konkursie wiedzy poświęconym Planowi Strategicznej Transformacji. Celem konkursu jest popularyzacja wiedzy na temat kierunków rozwoju Spółki.

Kopalnia Pniówek uruchamia kolejne ściany z wysokiej jakości węglem koksowym

W kopalni Pniówek należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej trwają intensywne działania zmierzające do odbudowy frontów wydobywczych. Pod koniec czerwca uruchomiono nową ścianę K-2, a już w lipcu planowane jest rozpoczęcie eksploatacji kolejnej – W-2. Łączne zasoby obu…

Więcej aktualności