Artykuł archiwalny

Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Państwowa nagroda dla „Roboty na grubie”!

Popularyzacyjno-edukacyjna gra multimedialna „Robota na grubie” otrzymała nagrodę III Stopnia w 43 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poprawy Warunków Pracy w kategorii Przedsięwzięcia organizacyjne i edukacyjne. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 30 września 2015 roku w sali im. Andrzeja Bączkowskiego w siedzibie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Na zdjęciu laureaci: Danuta Prasoł i Zbigniew Schinohl


Konkurs jest organizowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przy współpracy: Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Naczelnej Organizacji Technicznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędu Dozoru Technicznego, Wyższego Urzędu Górniczego, ZUS, KRUS, Business Centre Club, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, NSZZ „Solidarność”, OPZZ oraz Forum Związków Zawodowych.

Celem konkursu jest wyróżnianie rozwiązań technicznych, organizacyjnych i edukacyjnych, a także opracowań naukowych, których zastosowanie może przyczynić się do poprawy warunków pracy. W tym roku do konkursu wpłynęły 83 zgłoszenia. Nagrody I, II i III stopnia oraz wyróżnienia wręczyli: Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz, dyrektor Centralnego Instytutu Ochrony Pracy Profesor Danuta Koradecka oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Radosław Mleczko.

Niewiele konkursów może pochwalić się tak długą tradycją. To konkurs zmieniający poczucie bezpieczeństwa, które jest bardzo istotne w miejscu pracy. Nie będzie dobrych pod względem jakości miejsc pracy bez zapewnienia odpowiednich warunków pracy. Tworzenie bezpiecznych warunków pracy to inwestycja, która przynosi zysk zarówno pracodawcy, jak i pracownikom - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz.

„Robota na grubie” jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce w zakresie popularyzacji wiedzy o kopalni węgla kamiennego i występujących w niej zagrożeniach. Wpisuje się ona w bardzo ważną dla Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. społeczną odpowiedzialność biznesu. Dotychczas, zarówno w skali przedsiębiorstwa, jak i kraju, nie były znane i stosowane przedsięwzięcia edukacyjne i popularyzacyjne w dziedzinie bhp w górnictwie, o tak dużej skali tematycznej, realizowane w formie gry.

- Inspiracją do stworzenia gry multimedialnej był pomysł utworzenia gry planszowej przez Danutę Prasoł z kopalni Budryk (laureata konkursu). W takiej wersji gra pojawiła się w firmowej gazecie oraz na platformie „Strefa sztygara i nie tylko”. W wersji multimedialnej gra została udostępniona także na stronie internetowej Spółki oraz bez ograniczeń w Internecie – mówi Zbigniew Schinohl, jeden z pomysłodawców projektu gry, który podkreśla również duże zaangażowanie laureata konkursu Roberta Zająca, pracownika firmy Advicom, należącej do Grupy JSW.

Gra obrazuje drogę pracownika kopalni od momentu przyjęcia go do pracy do momentu przejścia na emeryturę. Zawiera m.in. takie elementy jak: biuro przepustek, przydzielenie do oddziału (wydobywczego, robót przygotowawczych, zbrojeniowego, przewozowego, elektrycznego lub maszynowego), szkolenie bhp, łaźnia, lampownia, zjazd szybem na dół, przejazd pociągiem osobowym, transport materiałów kolejką, przejście przez tamę wentylacyjną, wyrobisko eksploatacyjne (ściana) prowadzone w warunkach zagrożenia klimatycznego i metanowego, wyrobisko przygotowawcze (chodnik), przekop, wyjazd szybem na powierzchnię, szkolenie okresowe, szkolenie nowoprzyjętych, itd. Gra zawiera elementy tradycji górniczej, takie jak: św. Barbara, kapliczka, pozdrowienie górnicze, hymn górniczy oraz liczne elementy humorystyczne.

Zasadniczym celem gry jest przybliżenie specyfiki pracy górniczej i towarzyszących jej niebezpieczeństw. Może w niej uczestniczyć od jednej do czterech osób. Całość została przygotowana tak, by z przymrużeniem oka, a czasem z odrobiną nostalgii, przekazać podstawowe i nieco bardziej zaawansowane informacje o kopalni, w tym także z zakresu bhp. Opisy pól oraz narracja są napisane i wygłoszone w gwarze śląskiej. Gra zawiera różnorodne materiały poglądowe, w tym krótkie filmy „z życia kopalni”, ciekawostki oraz informacje o zagrożeniach występujących w górnictwie węgla kamiennego.

Gratulujemy nagrodzonym!