Artykuł archiwalny

Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Nowy partner wodorowego projektu

Fabryka Pojazdów Szynowych „H. Cegielski” z Poznania zawarła porozumienie z Jastrzębską Spółką Węglową i PKP Cargo w sprawie komercyjnego wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym.

fot. Mateusz Szczepara

List intencyjny w tej sprawie Jastrzębska Spółka Węglowa i PKP Cargo podpisały już w czerwcu 2018 roku. Teraz do inicjatywy przyłączyły się zakłady „H. Cegielski-Poznań SA” zajmujące się zaawansowanymi technologiami w zakresie kolejnictwa. Porozumienie podpisano w Jasionce koło Rzeszowa podczas Kongresu 590, którego JSW była partnerem.

Porozumienie dotyczy wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań, które mają sprzyjać zmniejszeniu zużycia energii oraz emisji spalin do atmosfery, związanych z eksploatacją taboru kolejowego. Takim rozwiązaniem niewątpliwie jest wodór - czyste, ekologiczne i przyjazne środowisku paliwo. Jastrzębska Spółka Węglowa stawia na wodór jako paliwo przyszłości.

JSW planuje zaangażować się w „wodorowy projekt”, stając  się jego głównym producentem w kraju. Możemy wytwarzać wodór w bardzo konkurencyjnej cenie. Zamierzamy go pozyskiwać z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie koksowania węgla w naszych koksowniach - mówi Daniel Ozon, prezes zarządu JSW SA. - W jednoznaczny sposób pokazujemy, że myślimy w nowoczesny sposób. JSW, poza produkcją niezbędnego surowca do produkcji stali, ma szansę stać się również producentem paliwa, które zmniejsza emisyjność, bo przecież efektem spalania wodoru jest niemal wyłącznie para wodna.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania, np. dla szpitali, szkół czy urzędów, ale też może okazać się niezwykle cenny jako ekologiczne paliwo w transporcie publicznym. Ogniwa wodorowe znajdują coraz częściej zastosowanie nie tylko w transporcie samochodowym, ale także w kolejowym. Pierwszy na świecie pociąg zasilany paliwem wodorowym pojawił się we wrześniu w  Niemczech.

W podpisaniu listu intencyjnego wzięli udział przedstawiciele trzech spółek: Jastrzębskiej Spółki Węglowej, PKP Cargo oraz Fabryki Pojazdów Szynowych "H. Cegielski". Prawdopodobne jest poszerzenie listy zaangażowanych w ten wodorowy projekt instytucji.