Artykuł archiwalny

Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Nauka przez VR

Zanim zjadą pod ziemię – będą przygotowani. W pracowni Wirtualnej Rzeczywistości, która działa przy spółce JSW Szkolenie i Górnictwo z podziemnym światem zapoznali się uczniowie jastrzębskiego Zespołu Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego.

fot. Mateusz Paszek

- To niełatwe, ale można się wyćwiczyć - mówili dziś zgodnie uczniowie pierwszej klasy górnictwa podziemnego. W pracowni VR ich szkoleniu towarzyszyło wiele emocji. - Sama chciałam spróbować, żeby dorównać uczniom, a każdy chce sobie poradzić i wykonać jak najwięcej zadań – mówi Adela Jelonek, nauczyciel przedmiotów górniczych w Zespole Szkół nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju. – Ale nie mam wątpliwości, że wirtualna rzeczywistość w przyszłości na pewno wpłynie na bezpieczeństwo pracujących. Na przykład utrwali w pamięci, że trzeba mieć okulary czy kask, a bezpieczeństwo jest bardzo ważne. Tym bardziej, że to, co mówię w klasie, nie zawsze do wszystkich trafia, bo to tylko teoria.

Pracownia VR przy JSW Szkolenie i Górnictwo w założeniu ma pomagać w podnoszeniu bezpieczeństwa górników, ale też ich kwalifikacji zawodowych. - Pracownia VR ma na celu wsparcie procesu szkolenia -   informuje Gabriel Cyrulik, prezes zarządu JSW SIG. – To tym łatwiejsze, że poprzez aplikację możemy przygotować właściwie każdy poziom szkolenia, dziś skorzystali z tego także uczniowie.

W aplikacji VR  pojawiają się polecenia, trzeba sterować kontrolerami, a czerwone strzałki pokazują miejsce wykonania danej czynności, a co ważne - zadania należy wykonywać we właściwej kolejności. – Uczniowie poznają pewien wycinek pracy górniczej, choć tylko w wirtualnej rzeczywistości. Chociaż realne warunki podziemnej pracy są inne, to jednak mogą poczuć się jak w przodku – tłumaczy Roman Siuda, zastępca kierownika działu BHP w JSW SiG. Aldona Urbanek, kierownik działu szkoleń i adaptacji JSW SIG, dodaje: - Mamy nadzieję, że emocje w trakcie pracy w aplikacji pobudzą pamięć. Taka aplikacja angażuje wszystkie zmysły, uczniowie mają tego wszystkiego doświadczyć, podejmować decyzje, a więc uczą się i zapamiętują. To na pewno nie jest tylko gra.