Artykuł archiwalny

Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Komunikat Zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. w sprawie świadczenia rekompensacyjnego dla emerytów

Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej („JSW”) informuje, że zgodnie z ustawą z dnia 12 października 2017 roku o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla Spółka przyjmuje wnioski o wypłatę świadczenia.

Prawo do rekompensaty uzyskali emeryci i renciści, którzy mieli ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy i pobierali deputat węglowy. Prawo do rekompensaty posiadają także wdowy, wdowcy i sieroty mające ustalone prawo do renty rodzinnej po osobie wskazanej w zdaniu poprzednim. 

W przypadku JSW uprawnionymi są osoby, które otrzymywały deputat węglowy do końca 2014 roku. Osoby, które przeszły na emeryturę lub rentę po tym terminie, nie są uprawnione do otrzymania rekompensaty, gdyż począwszy od 1 stycznia 2015 r. JSW zaprzestała wypłaty deputatu dla emerytów oraz wydawania bezpłatnego węgla w naturze. 

Uprawnieni mają 21 dni na złożenie wniosku. Wnioski są przyjmowane od 24 października 2017 roku do 18 listopada 2017 roku w wyznaczonych punktach. Prosimy o składanie wniosków w punktach utworzonych w kopalniach (zakładach), z których uprawniony odszedł na rentę lub emeryturę. Wzór wniosku wraz z oświadczeniem zamieszczono na stronie internetowej Spółki pod adresem www.jsw.pl w zakładce Rekompensata za węgiel.

Wniosek można również wysłać pocztą (przesyłką poleconą) na adres kopalni (zakładu), z którego osoba uprawniona odeszła na rentę lub emeryturę. W tym przypadku decydować będzie data nadania korespondencji. Wniosek składany pocztą powinien posiadać poświadczenie podpisu przez notariusza lub przez gminę - pod warunkiem, że na terenie gminy nie ma kancelarii notarialnej upoważnionej do poświadczenia własnoręczności podpisu. Na kopercie należy dopisać „REKOMPENSATA.” Wniosek może zostać złożony także przez osobę upoważnioną (pełnomocnika), osoba ta musi legitymować się upoważnieniem/pełnomocnictwem poświadczonym notarialnie lub przez gminę – pod warunkiem, że na terenie gminy nie ma kancelarii notarialnej upoważnionej do poświadczenia własnoręczności podpisu -  upoważniającym do  złożenia imieniem osoby uprawnionej wniosku o wypłatę. Osoba upoważniona przy składaniu wniosku musi mieć przy sobie dowód osobisty, celem potwierdzenia jej tożsamości przez osobę przyjmującą wniosek.

Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej prosi o składanie wyłącznie wypełnionych wniosków wraz z oświadczeniem. Złożenie kompletnego wniosku przyspieszy jego weryfikację.

W przypadku, gdy  wniosek o wypłatę rekompensaty nie będzie zawierał wszystkich danych, wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany celem ich uzupełnienia. Osoba wezwana powinna uzupełnić wniosek w terminie 7 dni od doręczenia wezwania. W przypadku stwierdzenia braku podstaw do wypłaty świadczenia rekompensacyjnego osoba nieuprawniona otrzyma informację pisemną wraz z uzasadnieniem. Na tej podstawie może złożyć odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od momentu otrzymania odmowy.

Rekompensata z tytułu utraconego prawa do bezpłatnego węgla zostanie wypłacona jednorazowo przekazem pocztowym, przelewem na rachunek bankowy albo rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wskazany we wniosku przez osobę uprawnioną. Pieniądze w wysokości 10 tysięcy złotych zostaną wypłacone do końca 2017 roku. Świadczenie zostało zwolnione z podatku dochodowego.