Artykuł archiwalny

Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Europejski Zielony Ład zaczyna się w JSW

Węgla metalurgicznego nie można tak po prostu kupić. Chyba, że masz koksownię lub hutę, wtedy dostarczymy go całymi wagonami. Jednak bez wątpienia każdy styka się z końcowymi produktami węgla metalurgicznego na co dzień, nie zdając sobie z tego sprawy. Bo stal, która powstaje z udziałem naszego węgla, jest wszędzie.

Każda tona stali powstaje dzięki użyciu 400 kilogramów koksu, który produkowany jest z 560 kg węgla metalurgicznego. Każda tona stali to ciężka praca górników, koksowników i hutników. Pracownicy Jastrzębskiej Spółki Węglowej wydobywają węgiel koksowy, czyli metalurgiczny. JSW jest obecnie największym w Unii Europejskiej producentem węgla koksowego, a po zamknięciu kopalń w Czechach będzie jedynym.

Rola spółki, jak również całej Grupy Kapitałowej JSW, jest niepowtarzalna - nie tylko ze względu na znaczenie dla regionalnego rynku pracy, ale przede wszystkim dla polskiej i europejskiej gospodarki. Węgiel metalurgiczny został uznany za jeden z 30 surowców krytycznych dla Unii Europejskiej, a więc mających strategiczne znaczenie dla gospodarki, o wyczerpujących się zasobach i trudno zastępowalnych. Tym bardziej, że obecnie nie ma alternatywnych i ekonomicznie uzasadnionych technologii wytopu stali bez użycia węgla koksowego. To tym ważniejsze, że w Europie nastał czas na produkty przyjazne środowisku, np. pojazdy elektryczne i wiatraki, a to oznacza, że znacząco wzrośnie popyt na stal. Dlatego mówimy, że Europejski Zielony Ład zaczyna się u nas – w Jastrzębskiej Spółce Węglowej, w kopalniach w których wydobywa się węgiel koksowy i w koksowniach, w których jest produkowany koks.

Według World Steel Association, średnie roczne zużycie stali na osobę na świecie wynosi 228 kg. Stal wykorzystywana jest w transporcie, gdzie służy do produkcji szyn i 17 milionów kontenerów, które ładowane są na statki i przewożą towary do każdego zakątka globu. Przeciętny samochód osobowy składa się między innymi z 900 kg stalowych komponentów, a stal stanowi około 60 proc. wagi takiego pojazdu. Zyskująca na popularności elektromobilność też byłaby niemożliwa bez stali, a tym samym bez węgla metalurgicznego. Podobnie jest z turbinami wiatrowymi, gdzie każdy z elementów – od masztów po łopaty wirników i generatory – zawiera stal. 

Głównymi odbiorcami produktów spółek z Grupy JSW są od lat klienci w Polsce a także między innymi w Niemczech, Austrii, Czechach i na Słowacji. To naturalne kierunki naszych dostaw, ponieważ ci odbiorcy są najbliżej naszych kopalń i koksowni. Ale węgiel i koks z JSW trafiają także do kilku krajów azjatyckich. Możliwości mamy ogromne. Wielkość udokumentowanych zasobów operatywnych węgla wynosi 1 mld ton. Spółka wciąż rozbudowuje swoją bazę zasobową jednocześnie przywiązując szczególną wagę do ochrony środowiska. Na 47 istotnych projektów dla rozwoju JSW, 15 projektów jest związanych z ochroną środowiska.