Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Elektromobilność pod ziemią

Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.

zdjęcia: Dawid Lach

Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.

Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.

Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.

Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego – dodaje.

Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.

Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.

Długość całkowita Electry to 5 metrów, a jej maksymalna prędkość jazdy wynosi 5 m/s.
Ciągnik Electra wyposażony jest w bezobsługowy akumulator.
Ładowanie maszyny elektrycznej odbywa się poprzez połączenie jej za pomocą przewodu do KWS .
Lokomotywa ładowana elektrycznie nie jest już dodatkowym źródłem ciepła w wyrobisku.
Maszyna posiada dwa biegi oraz tempomat.
Poziom naładowania akumulatora oraz inne parametry wyświetla komputer pokładowy.

Inne aktualności

JSW rozpoczyna przygotowania do restrukturyzacji biznesowej

Jastrzębska Spółka Węglowa SA rozpoczęła prace nad procesem restrukturyzacji biznesowej. Działania te mają na celu poprawę trudnej sytuacji płynnościowej Spółki oraz zapewnienie stabilności finansowej w perspektywie krótko i średnioterminowej.

JSW zwiększa sprzedaż i produkcję węgla koksowego, ale ceny spadają

Grupa Kapitałowa Jastrzębskiej Spółki Węglowej zamknęła III kwartał 2025 roku z wyraźnym wzrostem sprzedaży węgla i koksu, mimo szeregu niekorzystnych zdarzeń wpływających na produkcję. Pomimo spadków cen surowców na rynku światowym, Spółka zwiększyła wolumeny…

Zmiany w Zarządzie JSW

3 października 2025 roku decyzją Rady Nadzorczej JSW SA Ryszard Janta został odwołany ze stanowiska Prezesa Zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej, którą kierował od 30 kwietnia 2024 roku.

Koszty pracy przedmiotem rozmów ze stroną społeczną

JSW S.A. informuje, że 1 października br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami reprezentatywnych organizacji związkowych działających w Spółce. Rozmowy dotyczyły bieżącej sytuacji ekonomicznej JSW oraz oceny możliwości wspólnego wypracowania rozwiązań w obszarze…

Rada Nadzorcza JSW SA powołała Członka Zarządu

Decyzją Rady Nadzorczej JSW SA, Bogusław Oleksy wybrany został na stanowisko Zastępcy Prezesa Zarządu JSW SA ds. Ekonomicznych. Pełnienie funkcji Członka Zarządu Spółki XI kadencji rozpocznie w środę 1 października 2025.

Wyniki finansowe GK JSW za pierwsze półrocze 2025 roku

Pierwsze półrocze 2025 roku Grupa Kapitałowa JSW zamknęła stratą netto w wysokości 2,08 mld zł. Bardzo istotny wpływ na wynik miało ujęcie odpisu aktualizacyjnego wartości niefinansowych aktywów trwałych w wysokości 648 mln zł, związanego ze styczniowym pożarem w…

Więcej aktualności