Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Elektromobilność pod ziemią

Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.

zdjęcia: Dawid Lach

Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.

Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.

Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.

Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego – dodaje.

Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.

Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.

Długość całkowita Electry to 5 metrów, a jej maksymalna prędkość jazdy wynosi 5 m/s.
Ciągnik Electra wyposażony jest w bezobsługowy akumulator.
Ładowanie maszyny elektrycznej odbywa się poprzez połączenie jej za pomocą przewodu do KWS .
Lokomotywa ładowana elektrycznie nie jest już dodatkowym źródłem ciepła w wyrobisku.
Maszyna posiada dwa biegi oraz tempomat.
Poziom naładowania akumulatora oraz inne parametry wyświetla komputer pokładowy.

Inne aktualności

Pamiętamy. Hołd ofiarom katastrof górniczych

Pamięci górników, którzy zginęli w katastrofach do jakich doszło w Ruchu Zofiówka w 2018 i 2022 roku, poświęcone były uroczystości, które odbyły się dziś w kopalnianej cechowni. W rocznicę dramatycznych wydarzeń, oddano hołd piętnastu ofiarom obu katastrof.

Prawie miliard złotych zysku Grupy Kapitałowej JSW

Spadek cen surowców, wzrost kosztów produkcji oraz obłożenie składką solidarnościową w wysokości 1,6 mld zł (jako jedynej firmy w Polsce) odbiły się na wynikach finansowych Spółki. Mimo tego, Grupa Kapitałowa JSW zakończyła miniony rok zyskiem netto w wysokości prawie 1…

Rocznica katastrofy w kopalni Pniówek

Mijają dwa lata od największej katastrofy w historii Jastrzębskiej Spółki Węglowej i polskiego górnictwa. 20 kwietnia 2022 roku w kopalni Pniówek życie straciło 16 górników i ratowników górniczych.

Transmisja internetowa konferencji dotyczącej wyników Grupy Kapitałowej JSW za 2023 rok

Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. serdecznie zaprasza na transmisję internetową wyników finansowych Grupy Kapitałowej JSW za 2023 rok, która odbędzie się w dniu 24 kwietnia 2024 roku (środa) o godz. 9:00

Aktualności JSW SAZarząd JSW w nowym składzie

Ryszard Janta został wybrany przez Radę Nadzorczą JSW na stanowisko Prezesa Zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Swoje obowiązki obejmie 30 kwietnia 2024 roku. Dodatkowo od 30 kwietnia do 6 maja Ryszard Janta pełnić będzie obowiązki Zastępcy Prezesa ds. Rozwoju.

Będzie więcej węgla koksowego z KWK Budryk

W kopalni Budryk rozpoczął się drugi etap modernizacji zakładu przeróbczego. Po zakończonych pracach produkcja węgla koksowego w kopalni wzrośnie do 95 procent. Już teraz zakład przeróbczy kopalni Budryk jest jednym z najnowocześniejszych w polskim górnictwie.

Więcej aktualności