Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Elektromobilność pod ziemią

Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.

zdjęcia: Dawid Lach

Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.

Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.

Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.

Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego – dodaje.

Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.

Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.

Długość całkowita Electry to 5 metrów, a jej maksymalna prędkość jazdy wynosi 5 m/s.
Ciągnik Electra wyposażony jest w bezobsługowy akumulator.
Ładowanie maszyny elektrycznej odbywa się poprzez połączenie jej za pomocą przewodu do KWS .
Lokomotywa ładowana elektrycznie nie jest już dodatkowym źródłem ciepła w wyrobisku.
Maszyna posiada dwa biegi oraz tempomat.
Poziom naładowania akumulatora oraz inne parametry wyświetla komputer pokładowy.

Inne aktualności

Finał XIII edycji konkursu bhp rozstrzygnięty

W kopalni Pniówek odbyła się XIII edycja „Konkursu z zakresu znajomości zasad i przepisów bhp o Puchar Prezesa Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA”. Zwycięzcą konkursu indywidualnego został Rafał Gembalczyk z Ruchu Borynia.

JSW szykuje plan restrukturyzacji. Szacowane wydobycie w 2026 roku wyniesie ok. 13,5 mln ton

Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. przygotowuje plan restrukturyzacji biznesowej. Z przeprowadzonych analiz w obszarze produkcyjno-handlowym wynika, że w 2026 roku Spółka planuje wydobyć około 13,5 mln ton węgla.

JSW kontynuuje prace nad planem restrukturyzacji biznesowej

Jastrzębska Spółka Węglowa SA prowadzi prace nad kompleksowym planem restrukturyzacji biznesowej, którego celem jest zwiększenie efektywności, konkurencyjności oraz elastyczności organizacyjnej Spółki.

JSW przejmuje JSW Nowe Projekty - Udostępnienie Planu Połączenia

22 października 2025 roku Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA podjął uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Połączenia JSW SA ze spółką zależną JSW Nowe Projekty SA oraz uchwałę w sprawie wystąpienia do Rady Nadzorczej JSW SA o zaopiniowanie wniosku do Walnego…

Trwają rozmowy ze stroną społeczną

JSW SA informuje, że 16 października odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami reprezentatywnych organizacji związkowych działających w Spółce. Jego celem była próba wypracowania ram porozumienia w zakresie dostosowania kosztów pracy do aktualnych możliwości…

Kolejna ściana w KWK Budryk uruchomiona

W kopalni Budryk rozpoczęto eksploatację partii „A”, której zasoby szacowane są na ponad 5,7 mln ton wysokiej jakości węgla koksowego. Pierwsza ściana (A-1) właśnie została uruchomiona. Jej zasoby wynoszą ponad 260 tys. ton węgla. Ma długość 170 metrów, wybieg prawie…

Więcej aktualności