Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Elektromobilność pod ziemią

Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.

zdjęcia: Dawid Lach

Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.

Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.

Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.

Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego – dodaje.

Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.

Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.

Długość całkowita Electry to 5 metrów, a jej maksymalna prędkość jazdy wynosi 5 m/s.
Ciągnik Electra wyposażony jest w bezobsługowy akumulator.
Ładowanie maszyny elektrycznej odbywa się poprzez połączenie jej za pomocą przewodu do KWS .
Lokomotywa ładowana elektrycznie nie jest już dodatkowym źródłem ciepła w wyrobisku.
Maszyna posiada dwa biegi oraz tempomat.
Poziom naładowania akumulatora oraz inne parametry wyświetla komputer pokładowy.

Inne aktualności

Rozpoczęto rokowania w sprawie nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla JSW SA

8 maja br. w siedzibie Spółki odbyło się pierwsze spotkanie rozpoczynające rozmowy nad wypracowaniem jednolitego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

Kontrahenci JSW wsparli rodziny poszkodowanych górników

Firmy współpracujące z Jastrzębską Spółką Węglową: Grupa Voestalpine, Voestalpine Stahl Donawitz GmbH oraz PBS Sp. z o.o. przekazały Fundacji JSW darowizny na rzecz rodzin ofiar i poszkodowanych w wypadku, do którego doszło w styczniu tego roku w kopalni…

Trwają szkolenia w zakresie zagrożenia metanowego

W kopalni Budryk trwają cykliczne szkolenia dla pracowników kopalń zatrudnionych w rejonach, w których występuje zagrożenie metanowe. Szkolenie nie ogranicza się do wykładów – uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, co czyni…

Węgiel koksowy w centrum przemysłowej transformacji

Podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Adam Rozmus, zastępca prezesa zarządu JSW ds. technicznych i operacyjnych zabrał głos w debacie o przyszłości przemysłu wydobywczego. Paneliści dyskutowali między innymi o miejscu węgla koksowego w…

W Zofiówce zakończono głębienie szybu

W kopalni Borynia-Zofiówka-Bzie w Ruchu Zofiówka zakończono głębienie szybu IIz do głębokości 1104,68 m. To bardzo ważna inwestycja dla zakładu z punku widzenia budowy nowego poziomu 1080.

Puchar Polski wrócił do JSW Jastrzębskiego Węgla

Po 15 latach przerwy siatkarze ponownie sięgnęli po TAURON Puchar Polski, pokonując w finale w Krakowie Aluron CMC Wartę Zawiercie 3:1. Po wielkim sukcesie drużyna pojawiła się z pucharem w siedzibie JSW – tytularnego sponsora, gdzie świętowała zdobycie trofeum.

Więcej aktualności