Zintegrowany system zarządzania

Zintegrowany Systemu Zarządzania

W JSW obowiązuje Polityka Zintegrowanego Systemu Zarządzania, której zapisy odnoszą się bezpośrednio do społecznej odpowiedzialności biznesu i zobowiązań Spółki, ukierunkowanych na spełnienie wymagań i oczekiwań Interesariuszy. Zarząd JSW dąży do urzeczywistnienia wizji i misji, osiągnięcia długofalowego sukcesu oraz zwiększenia wartości całej Grupy. Prowadzone są działania w zakresie rozwoju gospodarczego, spójności społecznej i ochrony środowiska w całym obszarze działania. W JSW oraz szeregu spółek Grupy wdrożone zostały certyfikowane systemy zarządzania. Doskonalenie skuteczności zintegrowanego systemu zarządzania jest przedmiotem uwagi i ciągłych starań, zgodnie z deklaracją zawartą w Polityce.

CERTYFIKOWANY ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIAW JEDNOSTCE DOMINUJĄCEJ(w zakresie: wydobywanie, przeróbka i sprzedaż węgla)JAKOŚCIĄwg wymagań normywg wymagań normywg wymagań normywg wymagań normyŚRODOWISKOWEGO

W ramach systemu ustanowione zostały cele strategiczne i operacyjne dotyczące jakości, cele i zadania środowiskowe, cele ogólne i szczegółowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz cele, plany i zabezpieczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji. Zapewnione zostały odpowiednie zasoby finansowe, ludzkie i organizacyjne na utrzymanie i ciągłe doskonalenie skuteczności zintegrowanego systemu zarządzania oraz na realizację ustanowionych celów.

Głównym celem zintegrowanego systemu zarządzania jest:

  • zapewnienie w sposób udokumentowany, że wymagania jakościowe dotyczące wyrobów w realizowanych procesach są dotrzymywane na ich wszystkich etapach, przy jednoczesnym spełnieniu wymagań dotyczących ochrony środowiska i bhp,
  • zminimalizowanie potencjalnej możliwości wystąpienia niezgodności oferowanego wyrobu,
  • jak najwcześniejsze wykrywanie i usuwanie skutków oraz przyczyn powodujących zakłócenia w realizowanych procesach,
  • ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko,
  • ciągłe podnoszenie bezpieczeństwa pracowników,
  • ochrona zasobów informacji oraz środków służących do jej przetwarzania,
  • zapewnienie bezpieczeństwa danych oraz zapewnienie ciągłości realizacji procesów biznesowych,

W ramach zintegrowanego systemu zarządzania funkcjonują:

Celem systemu zarządzania jakością jest spełnienie oczekiwań klientów poprzez dostarczanie wyrobów zgodnie z ich oczekiwaniami i wymaganiami zdeklarowanymi w zawartych umowach. W ramach systemu zarządzania jakością co roku przeprowadza się monitorowanie percepcji klienta. Wyniki pozwalają poznać opinię kontrahentów na temat jakości usług świadczonych przez JSW S.A. i wyeliminować nieprawidłowości w procesie sprzedaży węgla i koksu. Daje to klientom podstawę do zaufania i przekonanie, że potrafimy osiągać wyznaczone cele jakościowe. System zarządzania jakością skupia się w sposób szczególny na optymalizacji procesów i doskonaleniu kultury organizacji.

Celem systemu zarządzania środowiskowego jest przede wszystkim ograniczenie szkodliwych efektów działalności, zapobieganie zanieczyszczeniom i awariom w sposób minimalizujący negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne i dążenie do stałej poprawy stanu środowiska. Podejmowanych jest szereg działań na rzecz poprawy środowiska takich jak: prowadzenie rekultywacji i zazieleniania terenów zdegradowanych, ochrona wód przed zasoleniem, właściwa i odpowiedzialna gospodarka odpadami wydobywczymi i wodami dołowymi, ograniczenie emisji metanu do atmosfery. W ramach systemu prowadzona jest stała aktualizacja i identyfikacja aspektów środowiskowych związanych z prowadzoną przez nią działalnością. System zarządzania środowiskowego pozwala budować wizerunek Spółki przywiązującej wagę i troskę o środowisko.

Celem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jest zapewnienie niezbędnych środków i zasobów mających na celu kreowanie bezpiecznych postaw pracowników oraz monitorowanie zagrożeń i ograniczanie ich wpływu na środowisko pracy. W ramach systemu prowadzonych jest szereg działań zapewniających stosowanie bezpiecznych procesów technologicznych, dążenie do zapobiegania wypadkom, chorobom zawodowym i zdarzeniom potencjalnie wypadkowym oraz proaktywnych działań wpływających na świadomość pracowników. Przyjęto deklarację o identyfikacji, monitorowaniu i minimalizacji zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo pracy; zadeklarowano i zintensyfikowano działania zmierzające do propagowania pro-bezpiecznych zachowań wśród załogi. W oparciu o system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy prowadzona jest identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

Głównym celem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji  jest minimalizacja ryzyka utraty najważniejszych informacji poprzez zastosowanie właściwych zabezpieczeń zgodnie z przyjętą Polityką Bezpieczeństwa Informacji w GK JSW. System zarządzania bezpieczeństwem informacji tworzą wszyscy pracownicy będący właścicielami informacji lub korzystający z nich. Zrozumienie ww. zagadnień pozwala na zidentyfikowanie najwłaściwszych zabezpieczeń,w kontekście specyfiki działalności jaką prowadzi JSW S.A. oraz otoczenia rynkowego. System wdrożono w celu zastosowania mechanizmów ochrony, adekwatnych do biznesowych potrzeb, zdefiniowania zasad postępowania z poszczególnymi informacjami, oszacowania ryzyka na podstawie istniejących zagrożeń. System ten ma na celu zapewnienie poufności, integralności i dostępności informacji.

W Grupie funkcjonuje kompleksowy system zarządzania ryzykiem korporacyjnym – (ang. ERM - Enterprise Risk Management), na który składa się opracowana Polityka oraz Procedura Zarządzania Ryzykiem Korporacyjnym Grupy Kapitałowej JSW.

Celem zarządzania ryzykiem korporacyjnym jest: identyfikacja potencjalnych zdarzeń oraz ryzyk mogących wywrzeć wpływ na organizację, utrzymywanie ryzyka w ustalonych granicach oraz rozsądne zapewnienie realizacji celów biznesowych.

Więcej informacji w zakresie zarządzania ryzykiem znajduje się w miejscu Zasady zarządzania ryzykiem.

Funkcjonujący w JSW system kontroli wewnętrznej określa działania w obszarach kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance, audytu wewnętrznego, a także tych, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na prawidłowość sporządzania sprawozdań finansowych. W ramach tego systemu funkcjonują liczne zaimplementowane mechanizmy kontrolne oraz regulacje wewnętrzne. Celem systemu kontroli wewnętrznej jest wspomaganie zarządzania, realizacja wyznaczonych celów, w tym usprawnienie realizacji zadań oraz zapewnienie bezpieczeństwa i stabilnego funkcjonowania.

W obszarze systemu kontroli wewnętrznej obowiązuje Regulamin Funkcjonowania Systemu Kontroli Wewnętrznej – stanowiący zbiór regulacji i zasad tworzących podstawę budowy, działania oraz wykorzystania systemu kontroli wewnętrznej w JSW. System kontroli wewnętrznej jest trwale wkomponowany w proces zarzadzania. Jego podstawą jest identyfikacja, a następnie oszacowanie ryzyka związanego z procesami i działaniami realizowanymi we wszystkich organizacyjnie wyodrębnionych komórkach. Na bazie zidentyfikowanego ryzyka projektowane są, a następnie wdrażane, odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej. Mechanizmy te powinny zabezpieczać JSW przed materializacją zidentyfikowanego zagrożenia dla realizacji celów JSW. System kontroli wewnętrznej obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia: zgodności ze strategią, efektywności i skuteczności procedur, ochrony aktywów, zgodności transakcji i działań z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, wsparcie procesu decyzyjnego.

Gwarantem przestrzegania międzynarodowych standardów jest ustanowiony w Grupie system compliance, który obejmuje rozwiązania regulacyjne i organizacyjne, składające się łącznie na wewnętrznie zintegrowany system zarządzania zgodnością. Przyjęte w Grupie standardy compliance obejmują wszystkich jej uczestników i pozostają jednolite w pełnym zakresie obowiązywania. Regulacje compliance przyjęte w JSW, składające się na system compliance obejmują:

  • Kodeks Etyki
  • Polityka Praw Człowieka
  • Polityka Compliance
  • Procedura Zgłaszania Nieprawidłowości
  • Polityka Antykorupcyjna
  • Polityka Zarządzania Konfliktem Interesów
  • Polityka Weryfikacji Kontrahentów
  • Polityka Zatrudniania Krewnych I Osób Bliskich
  • Polityka Wręczania I Przyjmowania Prezentów
  • Polityka Dobroczynna I Promocyjna

Więcej informacji w zakresie powyższych dokumentów znajduje się w miejscu Compliance i nasze polityki.