Otoczenie regulacyjne

Grupa JSW jako przedstawiciel przemysłu ciężkiego i energochłonnego podlega zarówno krajowym, jak i unijnym regulacjom.

Z uwagi na charakter prowadzonej działalności  najważniejszym krajowym aktem prawnym z punktu widzenia JSW jest prawo przedsiębiorców oraz prawo geologiczne i górnicze, które reguluje kwestie związane m.in. z własnością kopalin, wykonywaniem i nadzorem nad pracami geologicznymi i górniczymi, odpowiedzialnością za szkody powstałe wskutek ruchu zakładu górniczego.  Z kolei, mając na uwadze podejmowane inicjatywy w Europie oraz na świecie w zakresie prowadzonej polityki przeciwdziałania zmianom klimatu, coraz większe znaczenie posiadają również te akty prawne, których celem jest minimalizowanie negatywnego oddziaływania prowadzonej działalności przedsiębiorstw branży wydobywczej na środowisko naturalne.

W roku 2019 wystąpiło wiele zmian regulacyjnych zarówno na poziomie krajowym, jak również europejskim.

Regulacje krajowe

Wprowadzona ustawą z dnia 16 maja 2016 roku o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1043). Przedmiotowa nowelizacja rozszerzyła uprawnienia pracowników przywróconych do pracy, pracowników narażonych na mobbing, a także pracowników, w przypadku których doszło do naruszenia przepisów o wypowiadaniu umów okresowych oraz pracowników wnoszących o zapłatę wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy. Nowelizacja doprowadziła również do jednoznacznego ustalenia terminu wydawania świadectw pracy oraz do wydłużenia terminu na wystąpienie przez pracownika do pracodawcy z roszczeniem o sprostowanie tego świadectwa.

Nowelizacja wprowadziła liczne zmiany modyfikując dotychczas podejmowane przez JSW i podmioty Grupy czynności procesowe przed sądami powszechnymi. Ustawa zakłada m.in. racjonalizację właściwości sądowej miejscowej, a także: możliwość naliczania odsetek ustawowych za opóźnienie od kwoty zasądzonej tytułem zwrotu kosztów procesu, silniejszy rygoryzm w zakresie zwrotu pism procesowych, możliwość doręczania pism w formie elektronicznej, uprawnienie sądu do pouczania o prawdopodobnym wyniku sprawy, wprowadzenie konieczności uprawdopodobnienia braku możliwości uzyskania wnioskowanego dowodu.

Z perspektywy finansowej i płynnościowej JSW oraz Grupy niezwykle istotne jest też wprowadzenie rygorystycznych podstaw zarzutu potrącenia oraz terminu i formy jego podniesienia. Ustawodawca zmierzał również do zoptymalizowania szybkości procedowania sądów. Wprowadzono również odrębny tryb postępowania dla spraw o charakterze gospodarczym cechujący się szybkością postępowania oraz zwiększeniem rygoru prekluzji dowodowej przy jednoczesnym ograniczeniu spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym.

W dniu 19 lipca 2019 roku została uchwalona ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1649). Zakłada ona, iż termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni liczonych od dnia doręczenia faktury, jeżeli dłużnikiem jest duży przedsiębiorca, a wierzycielem mikro-przedsiębiorca, mały przedsiębiorca lub średni przedsiębiorca. Wierzyciel otrzymał także prawo odstąpienia od umowy albo jej wypowiedzenia, w przypadku gdy termin zapłaty określony w umowie przekracza 120 dni liczonych od dnia doręczenia faktury. Przedmiotowa ustawa wprowadziła także nowe kwoty rekompensaty z tytułu odzyskiwania należności. Zakazano również wprost zbycia roszczenia z tytułu tej rekompensaty.

Z początkiem 2019 roku weszła w życie ustawa z dnia 28 grudnia 2018 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, której celem była ochrona odbiorców energii elektrycznej przed znaczącym wzrostem kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną w 2019 roku.

Poza obniżeniem stawki akcyzy oraz stawek opłaty przejściowej, ustawa wprowadziła „zamrożenie” w 2019 roku cen i stawek opłat wynikających z taryf i cenników energii elektrycznej stosowanych przez spółki obrotu energią elektryczną na poziomie cen i opłat stosowanych w 2018 roku. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 roku zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, utrzymała prawo do obniżonych cen energii elektrycznej na okres całego 2019 roku wyłącznie odbiorcom końcowym w gospodarstwach domowych oraz mikroprzedsiębiorcom i małym przedsiębiorcom, szpitalom, jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym państwowym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Natomiast średnie i duże przedsiębiorstwa (w tym JSW): za I półrocze 2019 roku były uprawnione do otrzymania od swoich sprzedawców energii (spółek obrotu) tzw. „kwoty różnicy ceny”, a za II półrocze 2019 roku są uprawnieni do wsparcia polegającego na dofinansowaniu cen energii elektrycznej w ramach pomocy de minimis.

Należy również zaznaczyć, że na funkcjonowanie Grupy wpływ ma Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r.- rzeczony akt wykonawczy ustalił minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 2600 zł oraz minimalną stawkę godzinową w wysokości 17 zł.

Powyższa nowelizacja została wprowadzona ustawą z dnia 21 lutego 2019 roku o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 492). Znowelizowana ustawa doprecyzowała niektóre zapisy budzące wątpliwości interpretacyjne, jakie pojawiły się od czasu wejścia w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 roku. Dotyczy to m.in. art. 17 ust.2 pkt 1 ustawy, gdzie uszczegółowiono, że umowy o usługi prawne, usługi marketingowe, usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji społecznej oraz usługi doradztwa związanego z zarządzaniem będą wymagały zgody organu nadzorczego, jeżeli wysokość wynagrodzenia przewidzianego za świadczone usługi łącznie w tej umowie lub innych umowach zawieranych z tym samym podmiotem będzie przekraczała 500,0 tys. zł netto, w stosunku rocznym. Ma to zapobiec unikaniu zawierania umów przekraczających powyższy próg poprzez dzielenie wynagrodzenia na kilka umów zawieranych z tym samym podmiotem. W art. 17 ust. 4 ustawy odnoszącym się do zasad zbywania składników aktywów trwałych w trybie przetargu lub aukcji oraz wyjątków od obowiązku ich zastosowania, doprecyzowano że próg określony na 20,0 tys. zł odnosi się do wartości rynkowej (powyższe zmiany znalazły odzwierciedlenie w § 20 Statutu oraz § 291 Statutu).

Ponadto znowelizowana ustawa dopuszcza możliwość przypisania kompetencji, o których mowa w art. 17 ust 1 ustawy o zasadach zarzadzania mieniem państwowym, Radzie Nadzorczej spółki. Mając powyższe na uwadze wprowadzono stosowne zamiany w § 20 ust. 3 oraz § 26 ust. 3 Statutu w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych.

Dodatkowo zmiany dotyczą wprowadzonego ustawą obowiązku sporządzania przez Zarząd sprawozdania ze stosowania dobrych praktyk określonych przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym w zakresie ładu korporacyjnego, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz sponsoringu. Ustawa z dnia 21 lutego 2019 roku o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw dopuściła możliwość przedkładania organowi nadzorczemu, zamiast Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań o których mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Pozostałe zmiany mają charakter redakcyjny.

Obowiązująca od kwietnia 2015 roku ustawa o OZE zawiera mechanizmy ochrony przemysłu, potrzebującego stosunkowo dużo energii elektrycznej, przed nadmiernym wzrostem kosztów wsparcia źródeł odnawialnych. O możliwości skorzystania z ulg przewidzianych ustawą decyduje tzw. współczynnik intensywności zużycia energii elektrycznej. Przy współczynniku zawierającym się w przedziale od 3 do 20 %, odbiorca musi zapłacić za zielone i błękitne certyfikaty tylko dla 80 proc. zużytej energii w stosunku do określonego ustawą obowiązku. Jednostka dominująca posiada współczynnik intensywności zużycia energii mieszczący się w przedziale od 3 do 20% oraz zużywa ponad 100 GWh rocznie.

W dniu 19 lipca 2019 roku została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, na mocy której określona została minimalna wielkość udziału energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w całkowitej rocznej ilości sprzedaży energii elektrycznej na 2020 rok w wysokości: 19,50% – w odniesieniu do energii elektrycznej wytworzonej z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 ustawy lub innych niż biogaz rolniczy odnawialnych źródeł energii lub uiszczonej opłaty zastępczej; 0,50% – w odniesieniu do energii elektrycznej wytworzonej z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 ustawy lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej. Wzrost obowiązku z 18,5% na 19,5% spowoduje dla JSW wzrost kosztu zakupu świadectw pochodzenia o ok 1,1 mln zł.

Rada Ministrów Uchwałą nr 114 z dnia 1 października 2019 roku przyjęła Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego (SRRK), uzgodnioną z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. SRRK, przygotowana na bazie szeroko zakrojonej współpracy ze wszystkimi interesariuszami, stanowi ramowy dokument określający między innymi ocenę aktualnego stanu polskiego rynku kapitałowego, jak i propozycje poszczególnych rozwiązań na przyszłość. Wobec powyższego należy uznać, iż założenia tej Strategii będą w sposób pośredni dotykać również JSW jako istotnego, z punktu widzenia jej kapitalizacji, uczestnika polskiego rynku kapitałowego, wchodzącego w skład indeksu giełdowego WIG 20.

W szczególności należy zauważyć, iż SRRK zakłada działania mające na celu połączenie polityki rozwojowej z dbałością o ochronę inwestora. W tym zakresie z całą pewnością coraz istotniejszym elementem bieżącego działania wszystkich spółek publicznych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w tym i JSW, na co bezpośrednio wskazuje sama treść SRRK, będzie dokładanie wszelkich starań, aby ich działania wpisywały się w należycie sformułowane i transparentne zasady ładu korporacyjnego.

Z treści SRRK płynie również wniosek, że w kolejnych latach coraz większe znaczenie w zakresie działań oczekiwanych ze strony firm notowanych na GPW będzie miało zrównoważone finansowanie, rozumiane jako włączenie czynników środowiskowych, społecznych i zarządczych w prowadzeniu inwestycji, co ma na celu zwiększenie inwestycji w długoterminowe działania nakierowane na zrównoważony rozwój. Będzie to z pewnością wpływać na treść i zakres przyjętej przez JSW polityki zrównoważonego rozwoju i działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Za pozytywny w kontekście działalności JSW należy uznać fakt, że do jednej z podstawowych zasad SRRK zaliczono stabilność otoczenia regulacyjnego i nadzorczego. W kontekście tych postanowień SRRK spółki publiczne, w tym JSW, mogą oczekiwać ograniczenia zmienności regulacji prawnych adresowanych do emitentów akcji, wpływającego tym samym na limitację identyfikowanych ryzyk prawnych.

Polityka energetyczna Polski do 2040 roku (PEP2040) – stanowi jedną z dziewięciu strategii, które wynikają z systemu zarządzania rozwojem kraju i jest odpowiedzią na najważniejsze wyzwania, które stoją przed polską energetyką.

W PEP2040 określony został cel polityki energetycznej państwa, którym jest bezpieczeństwo energetyczne przy zapewnieniu konkurencyjności gospodarki, efektywności energetycznej i zmniejszenia oddziaływania sektora energii na środowisko przy optymalnym wykorzystaniu własnych zasobów energetycznych. Za globalną miarę realizacji celu PEP2040 przyjęto przedstawione poniżej wskaźniki:

  • 56-60% udziału węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w 2030 roku,
  • 21-23% OZE w finalnym zużyciu energii brutto w 2030 roku,
  • wdrożenie energetyki jądrowej w 2033 roku,
  • poprawa efektywności energetycznej o 23 % do 2030 roku w stosunku do prognoz z 2007 roku,
  • ograniczenie emisji CO² o 30 % do 2030 roku (w stosunku do 1990 roku).

PEP2040 wyznacza także kierunki rozwoju sektora energii uwzględniając przy tym zadania niezbędne do realizacji w perspektywie krótkookresowej.

Jednym z istotniejszych dla JSW jest Kierunek 1. Optymalne wykorzystanie własnych zasobów energetycznych. Popyt na węgiel kamienny będzie pokrywany zasobami własnymi, a relacja import-eksport będzie miała charakter uzupełniający. Aby było to możliwe konieczne jest przede wszystkim zapewnienie rentowności sektora oraz racjonalna eksploatacja, wykorzystanie i dystrybucja surowca. Innym elementem jest wdrażanie innowacji w wydobyciu i wykorzystaniu węgla, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego węgla w stosunku do importowanego oraz w odniesieniu do innych paliw, a także dla ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. Ze względów społecznych i środowiskowych realizowana będzie restrukturyzacja terenów pogórniczych, głównie do celów przemysłowych.

W związku z przyjętymi założeniami, iż popyt na węgiel kamienny będzie zaspokajany zasobami własnymi, można stwierdzić, iż tego typu kierunek potencjalnie wpłynie na możliwość rozwinięcia przez JSW rynku zbytu swoich produktów i ich ekspansję na nowych, potencjalnych odbiorców, co w konsekwencji może pozytywnie wpłynąć na wolumen sprzedaży JSW. Kolejnym ważnym jest Kierunek 2. Rozbudowa infrastruktury wytwórczej i sieciowej energii elektrycznej, w którym określono, iż Polska będzie dążyć do pokrycia zapotrzebowania na moc własnymi zasobami. Krajowe zasoby węgla pozostaną głównym elementem bezpieczeństwa energetycznego Polski i podstawą bilansu energetycznego państwa, ale wzrost popytu będzie pokrywany przez źródła inne niż konwencjonalne moce węglowe. Wykorzystanie węgla przez energetykę utrzyma się na stabilnym poziomie, ale udział węgla w strukturze zużycia energii będzie spadał (do ok. 56-60% w 2030 roku). Ze względu na kontrybucję w ogólnounijnym celu OZE w zużyciu energii finalnej, coraz większa rolę odgrywać będą źródła odnawialne – ich poziom w strukturze krajowego zużycia energii może wynieść około 32 %.

Krajowy plan na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 będzie oddziaływał na JSW w sposób systemowy, wynikający z realizacji przyjętych w nim Założeń, celów, polityk i działań.

W obszarze energii, w zakresie struktury nośników energii planuje się utrzymać znaczącą rolę węgla, jednak z uwagi na prognozowany wzrost zapotrzebowania na energię, konieczność ograniczenia emisji CO2, jak i zasadę racjonalnego gospodarowania uwzględniającą m.in. analizę kosztów surowców, opłat za emisję CO2 i zastosowania nowych technologii, stopniowo będzie dochodzić do spadku procentowego udziału tego paliwa w strukturze wytwarzania energii elektrycznej do ok. 56-60 % w roku 2030. Równocześnie będzie sukcesywnie zwiększana dywersyfikacja źródeł energii m.in. energia jądrowa, OZE, inne technologie nisko- i zeroemisyjne oraz stymulowany będzie ich wzrost w bilansie energetycznym kraju.

W wymiarze bezpieczeństwa energetycznego wskazano, że węgiel pozostanie podstawowym paliwem w sektorze elektroenergetyki do roku 2030 r. W tym aspekcie konieczne jest zapewnienie optymalizacji wydobycia i wykorzystania surowca. W ww. zakresie mieści się także problematyka zagospodarowania gazu z pochodzącego odmetanowania kopalń. Węgiel kamienny jeszcze przez wiele lat będzie decydował o obliczu rynku energetycznego. Sektor powinien zapewnić dostawy na rynek energetyczny, rynek ciepła i rynek koksu. Jednocześnie sektor powinien również zapewnić dostawy na rynek odbiorców drobnych i indywidualnych – co implikuje potrzebę zwiększenia produkcji, jak również poszerzenie oferty jakościowej i rozwój sprzedaży ubocznych produktów wydobycia (metan, wodór, kopaliny).

Mając na względzie planowane zmiany w kierunku gospodarki niskoemisyjnej Polska będzie zabiegać o wypracowanie we współpracy z UE instrumentów finansowych wspierających transformację energetyczną, takich jak Fundusz Sprawiedliwiej Transformacji oraz wykorzystanie tych środków przez polskie rejony o wysokim nawęgleniu i znacznym zatrudnieniu w górnictwie. W tym celu w 2020 roku zostanie opracowany plan restrukturyzacji rejonów górniczych węgla kamiennego i brunatnego. „Program dla sektora górnictwa węgla kamiennego w Polsce 2016-2030”, którego jego celem jest tworzenie warunków sprzyjających budowie rentownego, efektywnego i nowoczesnego sektora górnictwa kamiennego, opartego na kooperacji, wiedzy i innowacjach, który działając w przyjaznym oraz przewidywalnym otoczeniu programowo-prawnym, pozwoli na efektywne wykorzystanie kapitału zasobowego, społecznego i gospodarczego dla zapewnienia wysokiej niezależności energetycznej Polski oraz wspierania konkurencyjności gospodarki narodowej. Realizacja programu będzie polegać na dostosowaniu do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań funkcjonowania sektora górniczego.

Regulacje unijne

Lista Surowców Krytycznych dla Unii Europejskiej (Critical Raw Materials List – CRM list), to komunikat przygotowany przez Komisję Europejską po raz pierwszy w 2011 r. Jest on aktualizowany co 3 lata i zawiera zestawienie surowców strategicznych i niezbędnych dla rozwoju niskoemisyjnej gospodarki europejskiej. Węgiel koksowy po raz pierwszy został uwzględniony w wykazie w 2014 r. jak również w kolejnej rewizji w 2017 r.

Zestawienie jest dokumentem nielegislacyjnym nie mającym wpływu na unijne prawodawstwo, zaś obecność węgla koksowego na liście nie przekłada się również na bezpośrednie korzyści dla JSW. Jednak pośrednio, uznanie węgla koksowego za surowiec krytyczny dla rozwoju unijnej gospodarki jest niezwykle ważne. Dla europejskiego przemysłu stalowego ważne jest zapewnienie bezpiecznych, zrównoważonych i przystępnych cenowo dostaw strategicznych dla przemysłu wytwórczego UE surowców. Brak własnych wystarczających źródeł podaży powoduje, że Unia Europejska jest praktycznie w całości zależna od importu zarówno rudy żelaza jak i węgla koksowego. Biorąc pod uwagę globalne emisje pochodzące z transportu morskiego czy chociażby czas oczekiwania na dostawy i ich zależność od zjawisk pogodowych, wspieranie lokalnych, europejskich dostawców surowców wymienionych na liście wydaje się być kluczowe dla bezpieczeństwa unijnej gospodarki.

Rosnące wymagania Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska znajdują odzwierciedlenie również w zwiększonych ograniczeniach i regulacjach prawnych związanych z redukcją emisji pyłów i gazów cieplarnianych.

Grupa JSW prowadzi stały nadzór nad wymaganiami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska realizując niezbędne zadania inwestycyjne, pozwalające na spełnienie wszystkich wymogów środowiskowych. Świadome i odpowiedzialne działanie w oparciu o najwyższe standardy środowiska oraz konsekwencja w wypełnianiu zadań środowiskowych należą do priorytetowych zadań.

Jednym z celów priorytetowych Unii Europejskiej jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym poprzez m.in. ograniczanie zużycia naturalnych surowców energetycznych, wprowadzanie nowoczesnych i efektywnych technologii w zakresie produkcji energii, ograniczanie emisji dwutlenku węgla, zmniejszanie zużycia energii oraz zwiększenie znaczenia energetyki odnawialnej. Dla osiągnięcia tych celów Unia Europejska wprowadziła system EU ETS, który jest systemem pułapów handlu, polegający na wprowadzeniu limitu łącznych emisji niektórych gazów cieplarnianych emitowanych przez instalacje objęte systemem.

Grupa JSW otrzymuje około 1 miliona ton praw do emisji CO2, co jest wystarczające dla prowadzonej działalności koksowniczej.

Unijne regulacje prawne odnoszące się do środowiska i korzystania z zasobów naturalnych ulegają ciągłym zmianom, a tendencją ostatnich lat w tym zakresie jest zaostrzanie obowiązujących standardów, które Grupa JSW musi spełniać.

Eksploatowane instalacje technologiczne muszą spełniać wymagania prawne związane z emisją do środowiska, w tym m.in. wymagania określone przez Dyrektywę IED o emisjach przemysłowych. Dla instalacji posiadających pozwolenia zintegrowane, kluczowe jest spełnianie wymagań tzw. konkluzji BAT, które obowiązują wszystkie zakłady danej branży w całej Unii Europejskiej i służą określeniu wielkości emisji zanieczyszczeń, jak również temu, aby limity emisyjne odzwierciedlały właściwe proporcje między korzyściami a kosztami.

Modernizacja infrastruktury w koksowniach (baterie koksownicze, instalacje do oczyszczania i efektywnego wykorzystania gazu koksowniczego) – oprócz odnowienia potencjału produkcyjnego zakładów Grupy JSW – zawsze ma na celu zmniejszenie ich oddziaływania na środowisko.

W grudniu 2019 Komisja Europejska zaprezentowała strategię Zielonego Ładu, która ma być nową strategią na rzecz wzrostu. Komisja wskazała w niej poszczególne elementy, które muszą być zrealizowane aby unijną gospodarkę uczynić neutralną klimatycznie do 2050 r., przy jednoczesnym wsparciu gospodarki. Obszary polityki, które wejdą w skład Zielonego Ładu to m.in. zrównoważony przemysł, zrównoważona mobilność, czysta energia czy eliminowanie zanieczyszczeń. Aby zrealizować te cele unijny przemysł potrzebuje pionierów w dziedzinie klimatu i zasobów, którzy do 2030 r. opracowaliby pierwsze komercyjne zastosowania przełomowych technologii w kluczowych sektorach przemysłu. Najważniejsze obszary obejmują czysty wodór, ogniwa paliwowe i inne paliwa alternatywne, magazynowanie energii oraz wychwytywanie, składowanie i utylizację dwutlenku węgla. Elementem Zielonego Ładu jest zaprezentowane w marcu 2020 r. prawo o klimacie, którego celem jest zapisanie w prawie UE celu neutralności klimatycznej do 2050 r. Komisja zaproponowała przyjęcie ogólnounijnej ścieżki redukcji emisji gazów cieplarnianych na lata 2030-2050, co ma zapewnić przejrzystość i przewidywalność dla organów publicznych, przedsiębiorstw, obywateli a także europejskiego przemysłu i inwestorów. Wszystkie te działania mają sprzyjać spełnieniu ambicji UE do bycia liderem w realizacji celów zrównoważonej przyszłości i sprawiedliwej, stopniowej transformacji.

W marcu 2020 r. Komisja Europejska opublikowała nową strategię przemysłową UE, której celem wspieranie wzrostu gospodarczego i dobrobytu w Europie. Przemysł europejski jest światowym liderem w wielu sektorach, odpowiadając za 20 proc. całkowitej wartości dodanej UE i zapewniając miejsca pracy dla 35 mln osób w UE. W strategii określono główne czynniki napędzające transformację przemysłową w Europie m.in. zwiększenie przemysłowej i strategicznej autonomii Europy poprzez zapewnienie dostaw surowców krytycznych przy wsparciu „Planu działania w sprawie surowców krytycznych” a także poprzez wspieranie innowacji i inwestycji.