Wsparcie dla edukacji

Innym wymiarem współpracy Grupy JSW z lokalnymi społecznościami jest coraz silniejsza kooperacja z samorządami miast i gmin, na terenach których działają spółki w zakresie kształcenia w zawodach górniczych przez szkoły, dla których samorządy są organami prowadzącymi.

Z punktu widzenia Grupy JSW jest to rozwiązanie pozwalające zapewnić dopływ młodych kadr, czyli przeciwdziałanie ryzyku tzw. luki pokoleniowej. Współpraca ta służy podnoszeniu jakości kształcenia młodych ludzi poprzez m.in. umożliwianie odbywania praktyk, a także wsparcie różnego rodzaju projektów edukacyjnych, co procentuje wniesieniem potencjału w rozwój Spółki i zapewnia optymalne warunki dla efektywnej i wydajnej działalności Grupy JSW. Taką współpracę podejmują obok JSW również inne spółki zależne z Grupy JSW - CLP-B, JSK czy JSU.

Po zwarciu jeszcze w 2017 roku szeregu porozumień ze szkołami, w 2018 roku JSW stworzyła specjalny program stypendialny dla uczniów tych szkół, uczących się w trybie dziennym w szkołach kształcących w zawodach górniczych.

Urządzenia służące do nauki podstaw elektroniki i elektrotechniki trafiły w grudniu 2019 roku do Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II w Pawłowicach. Sprzęt zakupiono ze środków Fundacji JSW.

Z nowoczesnych urządzeń korzystają uczniowie klas patronackich Jastrzębskiej Spółki Węglowej, która kształci między innymi górników i elektryków. – Sprzęt jest naprawdę prosty w obsłudze i logiczny. Wykonujemy na nim różne pomiary, między innymi napięcia i mocy – wyjaśnia Szymon Skaźnik, uczeń drugiej klasy technikum.

Pracownię do praktycznej nauki zawodu wyposażono w szeroką gamę urządzeń - od maszynowych po elektrotechniczno-elektroniczne. - Urządzenia mają szersze zastosowanie, ponieważ kształcimy elektryków-maszynowców. W przyszłości zamierzamy jednak położyć większy nacisk na urządzenia sterujące, które nadają się do nauczania elektroniki, a to jest baza dla podstaw automatyki górniczej – mówi Stanisław Płaczek, nauczyciel zawodu. I dodaje, że automatyka sterująca znajduje coraz szersze zastosowanie w górnictwie - nie tylko na powierzchni, ale też pod ziemią w chodnikach podścianowych.

Wartość sprzętu, który trafił do pracowni pawłowickiej szkoły, to 54 tys. zł, z czego darowizna Fundacji JSW wynosi ponad 48 tys. zł. - Cieszę się, że poza praktykami, które realizujemy w kopalni i na powierzchni, mogliśmy jako Fundacja JSW zasilić szkołę w profesjonalny sprzęt. W ten sposób młodzież może poszerzyć swoją wiedzę i w przyszłości wykorzystać ją w zawodzie elektryka. Zwłaszcza, że zapotrzebowanie w kopalniach na ten zawód jest ogromne – mówi Aleksander Szymura, dyrektor pracy w kopalni „Pniówek” i jednocześnie wiceprezes Fundacji JSW.

Do tej pory Fundacja JSW przekazała 180 darowizn dla różnych organizacji i instytucji w szesnastu miejscowościach, na terenie których swoją działalność prowadzi Jastrzębska Spółka Węglowa.

W czerwcu 2019 roku Grupa JSW po raz pierwszy przyznała specjalne stypendia najlepszym uczniom szkół o profilu górniczym. Nagrody wręczył Robert Małłek pełniący wówczas obowiązki Prezesa Zarządu JSW oraz Artur Wojtków, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Pracy i Polityki Społecznej.

Stypendia ufundowane przez Jastrzębską Spółkę Węglową otrzymało 27 uczniów z Jastrzębia–Zdroju, Knurowa, Czerwionki–Leszczyn, Ornontowic i Pawłowic. Nagrody mają zachęcić młodych ludzi do podjęcia pracy w kopalniach JSW. – Jest mi niezmiernie miło, że możemy spotkać się w gronie tak zdolnych uczniów, wręczyć zasłużone stypendia najlepszym i wspierać waszą edukację. Ogromnie się cieszę i wszystkim serdecznie gratuluję – mówił Robert Małłek.

Nagrody specjalne trafiły do trzech najlepszych uczniów klas górniczych z każdej szkoły objętej porozumieniem o współpracy. Wysokość stypendiów to: 1 500 zł, 1 000 zł oraz 800 zł. – Pamiętajcie, że to bardzo duże wyróżnienie. Gratuluję najlepszym uczniom i nauczycielom, bo waszą zasługą jest, że uczniowie mają tak dobre wyniki i dziś możemy przyznać te nagrody – podsumował Artur Wojtków, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Pracy i Polityki Społecznej.

Grupa JSW współpracowała również długoterminowo z następującymi szkołami wyższymi:

  • Akademia Górniczo-Hutnicza (list intencyjny w sprawie organizacji praktyk górniczych dla studentów AGH zawarty pomiędzy AGH a JSW w dniu 9 grudnia 2016 roku, porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy AGH Wydział Górnictwa i Geoinżynierii a JSW w dniu 04.2017r. uściślające zakres współpracy, o której mowa w liście intencyjnym, porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy AGH Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska a JSW w dniu 23.06.2017r. uściślające zakres współpracy, o której mowa w liście intencyjnym),
  • Politechnika Śląska (list intencyjny w sprawie organizacji praktyk górniczych dla studentów Politechniki Śląskiej zawarty pomiędzy Politechniką Śląską a JSW w dniu 12.2016r., porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy Politechniką Śląską Wydział Górnictwa i  Geologii a JSW w dniu 19.04.2017r. uściślające zakres współpracy, o której mowa w Liście intencyjnym, porozumienie  o współpracy zawarte pomiędzy Politechniką Śląską Wydział Górnictwa i Geologii (Geodezja Górnicza) a JSW SA w dniu 14.07.2017r. uściślające zakres współpracy, o której mowa w Liście intencyjnym),
  • Polska Akademia Nauk (porozumienie zawarte 05.2017 roku pomiędzy Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi Polskiej Akademii Nauk a JSW - staże dla pracowników PAN).

JSW Szkolenie i Górnictwo oprócz organizowania  zajęć praktycznych dla uczniów klas ponadpodstawowych o profilu górniczym, bierze udział w takich wydarzeniach, jak Jastrzębski Tydzień Karier. W roku 2019 odbyła się już jego XI edycja, której kulminacyjnym punktem było zorganizowanie w Zespole Szkół nr 3 w Jastrzębiu-Zdroju, Miasteczka Zawodów. Zawód górnika został przybliżony uczestnikom Targów nie tylko za pomocą filmów 3600, ale i za pomocą specjalnych aplikacji, prezentowanych zarówno przez JSW Szkolenie i Górnictwo, jak i JSW Innowacje. Wyzwaniem okazały się nie tylko ściśle specjalistyczne działania górników, ale również opanowanie kontrolerów wraz z całym środowiskiem VR. Uczniowie zgodnie podkreślali, iż teraz przekonali się, że nie wystarczą odpowiednie kwalifikacji, trzeba również posiadać odpowiednie cechy, umiejętności oraz wiedzę, aby sprostać trudnym warunkom pracy w kopalni.

Partnerzy projektu - JSW Innowacje oraz Przemysłowa Akademia Rozwoju - do udziału w pilotażowym programie zaprosili Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe w Katowicach, a dokładnie uczniów trzeciej klasy o profilu mechatronicznym. Bazą merytoryczną do realizacji celów dydaktycznych i rozwijania kompetencji uczniów w zakresie transformacji energetycznej i rozwoju Przemysłu 4.0 w Polsce były projekty obecnie realizowane przez JSW Innowacje.

Przez 6 miesięcy, 28 uczniów pod kierunkiem specjalistów z Przemysłowej Akademii Rozwoju mogło m.in. poczuć smak studenckiej atmosfery uczestnicząc w warsztatach z kreatywnego myślenia, które odbyły się w murach Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Oprócz tzw. Design Thinking  kluczową rolę w projekcie pełniła aplikacja komunikacyjno-e-learningowa Młody Przemysł. Systematyczne rozwiązywanie zamieszczonych na niej zadań  pozwalało na budowanie wśród uczniów kluczowych kompetencji niezbędnych dla ich przyszłej pracy zawodowej. Interaktywne metody nauczania stały się też unikatowym narzędziem do komunikacji przedsiębiorcy z uczniami, czyli przyszłą kadrą techniczną. Dzięki realizacji tej inicjatywy została stworzona przestrzeń do komunikacji i kreacji idealnego modelowego podejścia w kształceniu młodzieży na rzecz rozwoju nowoczesnego przemysłu i przyszłych kadr. Na zakończenie I pilotażowej edycji projektu doceniając zaangażowanie młodzieży w realizację inicjatywy, uczniów wyróżniono dyplomami, a dwa najlepsze zespoły otrzymały nagrody ufundowane przez JSW Innowacje.