W Konkursie Raporty Społeczne oceniane są raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności
i zrównoważonego rozwoju, raporty zintegrowane oraz sprawozdania na temat informacji niefinansowych. Do tegorocznej edycji zgłoszono 56 publikacji. Na tę liczbę składa się między innymi: 12 debiutów, 15 raportów zintegrowanych oraz 3 raporty organizacji pozarządowych.
Tak jak co roku, także i w tym jedna z nagród w Konkursie Raporty Społeczne zostanie przyznana przez internautów. Otrzyma ją raport, który zdobędzie najwięcej głosów w internetowym głosowaniu. Głosować na wybrane 3 publikacje można do 14 września poprzez formularz dostępny na stronie raportyspoleczne.pl. W formularzu należy określić reprezentowaną grupę interesariuszy oraz wpisać swój adres e-mail niezbędny do weryfikacji oddanego głosu. Ważne by pamiętać, że głos zostanie zapisany w systemie dopiero po jego potwierdzeniu, co odbywa się poprzez kliknięcie linku przesłanego na podany adres e-mail. Dopiero wtedy głos jest ważny.
- Zaproszenie internautów do głosowania na najlepsze raporty społeczne jest ważną formą popularyzacji tematu i angażowania interesariuszy, ponieważ decyzje podejmuje szerokie grono odbiorców publikacji. Raporty niefinansowe i zintegrowane dostarczają informacji m.in. o zaangażowaniu społecznym i środowiskowym organizacji uczestniczących w konkursie, a pracownicy, konsumenci, kontrahenci i społeczności lokalne głosując mogą wyrazić opinię na temat tych działań - mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
- Należy podkreślić, że otoczenie regulacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym także ujawnień pozafinansowych, jest aktualnie przedmiotem wielu dyskusji. Inwestorzy i analitycy oczekują coraz większej profesjonalizacji raportów, w tym powiązania raportowania czynników ESG z danymi finansowymi. Dodatkowo, istotna jest także prezentacja planów działań w tych obszarach, ich wyników, w tym rzeczy których nie udało się zrealizować, a także strategii na utrzymanie ciągłość operacji i odporności biznesu w niestabilnych czasach. Presja interesariuszy np. konsumentów, czy regulatorów na przedsiębiorstwa wskazuje kierunek przyszłych zmian w raportowaniu, zmierzający ku coraz większej transparentności w zakresie ujawniania odziaływania na klimat i zarządzania tym wpływem. W kontekście tak licznych oczekiwań względem raportów, szczególne znaczenie dla biorących udział w konkursie firm i organizacji mają głosy ich odbiorców. Są one istotną wskazówką tego, czy przyjęta forma raportowania spełnia oczekiwania, a publikowane raporty stanowią pełne, wiarygodne i przystępne źródło wiedzy o firmie i jej wpływie na otoczenie - mówi Irena Pichola, Partner w Deloitte.